pixel

Η επίδραση των Social Media στον τουρισμό

Facebook
Email
LinkedIn

Γράφει ο Μίμης Βασιλείου – Marketing Manager της iArk Digital Agency
Το τουριστικό σύστημα στους κύριους του άξονες βασίζεται στην πληροφόρηση και τις  τεχνολογίες επικοινωνίας για να προωθήσει δραστηριότητες, πωλήσεις και να χτίσει σχέσεις μεταξύ των πελατών και των επιχειρήσεων. Όταν ο τουρίστας είναι έτοιμος να πάρει την τελική απόφαση για την επιλογή του η πιο σημαντική πληροφορία έρχεται από την online επιρροή του brand, το λεγόμενο eWOM ( Electronic Word of mouth )
Οι περισσότεροι τουρίστες στην εποχή του Web 2.0 επηρεάζονται και αλλάζουν τις αποφάσεις τους περισσότερο από κάθε άλλη εποχή. Ένα ποσοστό κοντά στο 50% κατεβάζει ταξιδιωτικές εφαρμογές πριν καν ξεκινήσει το ταξίδι του.
Ένας επαναστατικός ορισμός των πληροφοριακών συστημάτων επικοινωνίας αναφέρεται στις επικοινωνίες μεταξύ κινητών τηλεώνων που δίνουν τη δυνατότητα στα άτομα να έχουν πρόσβαση σε διαφορετικών ειδών πληροφορίες. Εξαιτίας αυτού του γεγονότων έχουν αναδυθεί διάφορα μοντέλα επικοινωνίας. Με τη βοήθεια των πληροφοριακών συστημάτων επικοινωνίας σε παγκόσμιο περιβάλλον, τα άτομα μετακινούνται ώστε να βρουν τις κατάλληλες πληροφορίες ώστε να αποκτήσουν αγαθά ή υπηρεσίες [1]
Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να βρούμε ποια τεχνολογικά συστήματα έχουν επίδραση στον τουρισμό. Θα θεωρήσουμε το τουριστικό σύστημα με τους συμμετέχοντες του (επιχειρήσεις & τουρίστες ) ως το πεδίο έρευνας μας. Αναλύοντας αυτό το δίκυο που αποτελείται από διαφορετικά digital συστατικά θα μελετήσουμε τη συμπεριφορά των digital χρηστών οι οποίοι μετατρέπονται σε τουρίστες με τη βοήθεια των social media.

Τα social media διαμορφώνουν την απόφαση των τουριστών / Πηγή : Shutterstock

Οι επιχειρήσεις τουρισμού προσπαθούν να συδυάσουν διάφορες marketing τεχνικές δημιουργώντας μία mix-digital στρατηγική. Η πρόκληση εδώ αποτελεί το να διοχετευθεί το κατάλληλο μήνυμα στα διαθέσιμα κανάλια [2]
Από την εποχή του στατικού internet μέχρι τη μετάβαση στο Web 2.0 και τη διττή επικοινωνία, νέα επίπεδα σχέσεων έχουν δημιουργήθεί. Το Web 2.0 έχει μία τεράστια επίδραση στη συμπεριφορά των τουριστών. Σύμφωνα με τα νέα τεχνολογικά trend, οι καταναλωτές άρχισαν να είναι περισσότερο δεκτικοί στα νέα digital εργαλεία με αποτέλεσμα να δημιουργούνται νέες εμπειρίες χρηστών[3]. Ο στόχος του τουρισμού είναι να βρει όλα τα πιθανά ICTs ( πληροφοριακά συστήματα επικοινωνία ), και τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης ώστε να ενισχύσει τις εμπειρίες των τουριστών[4]

Travel 2.0

Το Travel 2.0 αποτελεί την επέκταση της σκέψης Web 2.0 το οποίο αντιπροσωπεύει τη νέα γενιά ιστοσελίδων τουρισμού. Οι νέες τεχνολογίες  σε αυτοσυσχέτιση με τα social media έχουν δόσει το έναυσμα στους τουρίστες να μοιράζονται τις εμπειρίες τους[5], με τους ίδιους να προτιμούν τις εφαρμογές μέσω διαδικτύου παρά τους ταξιδιωτικούς πράκτορες όσον αφορά συμβουλές για το ταξίδι τους.
Το αποτελεσματικό επικοινωνιακό marketing στον τουρισμό δεν έχει να κάνει με το τι λες, αλλά πως το λες! Έχει να κάνει με την επιλογή του κατάλληλου μέσου καθώς και του μηνύματος που περνάει μέσα από αυτό το δίαυλο επικοινωνίας.

Το παραδοσιακό marketing που εφαρμόζεται κατά κόρον στην Ελλάδα αφορά mass media τεχνικές σε ένα περιβάλλον το οποίο έρχεται σε αντίθεση με το γεγονός ότι οι τουρίστες πλέον έχουν πρόσβαση σε μία ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών όσον αφορά τα ξενοδοχεία, τη διασκέδαση τους, τις δραστηριότητες τους κ.α.

Για την υποστήριξη των επιχειρημάτων παραθέτουμε τα παρακάτω

    • 6/10 Ευρωπαίους χρησιμοποιεί το Internet για να σχεδιάσει τις διακοπές του
    • Το Tripadvisor  έχει περισσότερους από 60.000.000 μοναδικούς χρήστες το μήνα και περισσότερες από 125.000.000 κριτικές σε 3.100.000 καταχωρήσεις ( εστιατόρια, δραστηριότητες κ.α. ) με στατστικά του 2013
    • Το Emarketer αναφέρει ότι 163.5 εκατομμύρια άνθρωποι στις ΗΠΑ ποσοστό περισσότερο από τα 2/3 των χρηστών του internet χρησιμοποιεί τα Social Media[6]

Ποιες ειναι επιλογές μας στο Travel 2.0;

  • Κατασκευή Ιστοσελίδας : Οι επιχειρήσεις πρέπει να σχεδιάζουν ιστοσελίδες που εκφράζουν τους σκοπούς τους, την ιστορία και το όραμα τους. Το κλειδί σε αυτήν την περίπτωση είναι να σχεδιάζετε μία ιστοσελίδα που ενθαρρύνει τις επαναλαμβανόμενες επισκέψεις. ( Δυστυχώς η εποχή που ένας φίλος κι ένας γνωστός μας έφτιαχνε το site έχει περάσει ανεπιστρεπτεί )
  • Social Media : Οι επιχειρήσεις πρέπει να υιοθετήσουν τα social media με έναν τρόπο που σχετίζεται με τη σχέση μεταξύ επιχειρηματία και καταναλωτή. Στόχος μας είναι να χτίζουμε σχέσεις μεταξύ των επιχειρήσεων και των πελατών
  • Συγκεκριμένες διαφημίσεις και Videos : Χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα Google σε κάθε της μορφή ( Google Adwords, Youtube, Analytics κ.α. )
  • Διαφημίσεις Εικόνας : Σχετικές διαφημιστικές εικόνες σε ιστοσελίδες που είναι σχετικές με το αντικείμενο
  • Διαφημίσεις αναζητήσεων : Οι διαφημίσεις αυτές αποτελούν το 40% του διαφημιστικού industry στο διαδίκτυο. Στόχος μας είναι να βρεθούμε μπροστά στον τουρίστα την όρα που πραγματοποιεί την αναζήτηση του

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανάγκη των οργανισμών να θέλουν να αλληλεπιδράσουν με τον τουρίστα δραματική[7]

Τα Social Media ως ένα σημαντικό εργαλείο για τον τουρισμό

Τα Social Media αποτελούν το βαρόμετρο των εργαλείων για την ανάλυση της συμπεριφοράς των τουριστών και αυτό αποτελεί επιβεβαίωση ότι αυξάνονται οι αγορές που βασίσονται σε εμπειρίες άλλων καταναλωτών. Οι Τουρίστες πρέπει να γνωρίζουν ότι η πηγή από την οποία αντλούν πληροφορόρηση είναι αξιόπιστη σε συνδυασμό με τις κριτικές των χρηστών.[8] Το αποτέλεσμα είναι να μειώνεται η αβεβαιότητα και να δημιουργείται μία προσδροκία επισκεψιμότητας για την επιχείρηση. 
Όσο τα Social Media γίνονται ιδιαιτέρως εκφραστικά, οι καταναλωτές επηρεάζονται πάρα πολύ από άλλους καταναλωτές που είχαν παρόμοια εμπειρία. Μιας και τα Social Media αποτελούν μία φτηνή λύση προβολής αυτό αποτελεί ένα πλεονέκτημα όσον αφορά τη Digital Marketing στρατηγική της επιχείρησης[9]

Οι διαφημίσεις Tripadvisor στο επίκεντρο των διαφημιστικών καμπανιών των επιχειρήσεων τουρισμού

Τύποι Social Media που αναγνωρίζονται

Η κατηγοριοποίηση των Social Media αποτελεί ένα βασικό άξονα διαφωνίας μεταξύ των εταιριών Digital Marketing. Εμείς αναγνωρίζουμε 6 τομείς [10]

  • Ιστοσελίδες Κοινωνικής δικτύωσης ( Facebook, Instagram, Pinterest κ.α. )
  • Blogs
  • Κοινότητες περιεχομένου ( Youtube, Flickr, Slideshare κ.α. )
  • Συνοδευτικά Projects ( Wikipedia, Wikitravel κ.α. )
  • Εικονικοί κόσμοι ζωής ( Secondlife )
  • Review & Rating Ιστοσελίδες ( Tripadvisor, Epinion)

 
Παράδειγμα εικονικού κόσμου ζωής ( Virtual Social Worlds )


 
Επίλογος 
Το πως θα σχεδιαστεί μία digital marketing καμπάνια την εποχή της τουριστικής περιόδου δεν είναι μία απλή διαδικασία. Χρειάζονται προσεκτικά και μεθοδευμένα βήματα για την επίτευξη του στόχου σας.
Πηγές – Αναφορές
[1] Poster, M., “Digitally Local, communications technologies
and space”, published by Die Deutsche Bibliothek, Communications
in the 21st Century Edited by KristófNyíri, 2004.,
p.32
[2] Edelman, D., “Branding in the digital age”, Harvard Business
Review, 88(12), 2010., p. 62-69.
[3] Buhalis, D., Jun, H.S., “E-Tourism, Contemporary Tourism
Reviews”, Goodfellow Publishers Limited, Oxford, 2011.,
p.7
[4] Neuhofer,B.,Buhalis,D.,Ladkin,A.,, “A Typology of Technology-Enhanced
Tourism Experiences”, International
Journal of Tourism Research, Int.J.Toruism Res., Published
online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com)
DOI: 10.1002/jtr.1958, 2013.
[5] Del Chiappa, G., “Trustworthiness of Travel 2.0 applictions
and their in uence on tourist behavior: an empirical investigation
in Italy,In Law”, R., Fuchs, M.&Rucci, F.(Eds.), “Information
and Communication Technologies in Tourism”,
New York, N.Y: Springer, 2011., p.331-342
[6] Fotis, J., Buhalis, D., Rossides, N., “Social Media Impact on
Holiday Travel Planning:  e Case of the Russian and the
FSU Markets”, International Journal of Online Marketing,
1(4), 1-19, October-December 2011, p.2.
[7] Mulhern, F. (2009). Integrated marketing communications:
from media channels to digital connectivity. Journal of Marketing
Communications, 15(2-3), 85-101.
[8] Zeithaml, V.A., Bitner, M.J. and Gremler, D.D., “Services
marketing: Integrating customer focus across the  rm”, 4th
ed. London: McGraw-Hill, 2006.
[9] Kotler,P., Kartajaya,H., Setiawan,I., “Marketing 3.0.”, John
Wiley&Sons,inc, New Jersey, , 2010, p.8,9.
[10] Fotis, J., Buhalis, D., Rossides N., “Social media use and impact
during the holiday travel planning process”, Information
and Communication Technologies in Tourism, 2012,
pp. 13-24.

Διαβάστε επίσης